Så går uppsägning och avflyttning till:
- Du lämnar in en underskriven uppsägning till Orustbostäder. Blankett - uppsägning
- Du erhåller en skriftlig bekräftelse på din uppsägning samt städinstruktioner
- Inflyttande hyresgäst kontaktar dig för att boka tid för visning av lägenheten (sker vanligtvis två veckor efter uppsägning)
- Orustbostäder bokar tid med dig för en slutbesiktning, du erhåller besiktningsprotokollet efter besiktningen
- Du flyttar ut och städar lägenheten enligt bifogad städinstruktion
- Du återlämnar samtliga nycklar till Orustbostäders kontor i Svanesund före klockan 12:00 avflyttningsdagen. Återlämnas inte samtliga nycklar debiteras du för låsbytet.
Avflyttningsbesiktning
Besiktningsmannen kontaktar dig under din sista kontraktsmånad och meddelar tid för avflyttningsbesiktning. I normalfallet sker besiktningen tidigast två veckor innan avflyttningsdatumet. Vid avflyttningsbesiktningen ser besiktningsmannen över om det finns skador eller slitage i lägenheten utöver vad som är normalt. Hittar besiktningsmannen brister noteras de som en anmärkning i besiktningsprotokollet. Du faktureras för eventuella skador och/eller onormalt slitage. Alla eventuella anmärkningar måste vara fackmannamässigt åtgärdade innan kontraktstiden löpt ut för att du ska slippa betala för dem. Vi rekommenderar att du är med under besiktningen.
Flyttstädning Det är viktigt att du städar noggrant enligt städinstruktionerna i foldern ”Till dig som flyttar”. Vid anmärkning på flyttstädningen debiteras du för omstädning enligt SABO:s prislista
40 m² 3 140 kr
60 m² 4 040 kr
75 m² 5 315 kr
90 m² 7 035 kr
Har du aktiverat någon tjänst hos Telia?
Tjänster, som du har aktiverat hos Telia, - oavsett om det är en kostnadsfri tjänst ( t ex att du har aktiverat Play-tjänster som ingår i ditt TV paket) eller ett bredbandsabonnemang - ska sägas upp i samband med flytt.
Tjänster som inte sägs upp ligger kvar och blockerar för nästa hyresgäst. Men det kan också var så att nästa hyresgäst i vissa fall kan nyttja en betaltjänst ( som att hyra film ) som du har aktiverat men ej sagt upp i samband med flytt.
Om du enbart har tittat på det digitala-tv paket som ingår i hyran och inte registrerat dig för något annat hos Telia behöver du inte kontakta Telia och anmäla flytt.
Är du osäker kontakta Telia 90 200
Läs mer i vår broschyr