Boende på Stocken, Hälleviksstrand, Mollösund och Härmanö
TV
Sappa är vår leverantör.
I hyran ingår ett basutbud med följande digitala kanaler

Här hittar du hjälpguider samt svar på en mängd vanliga frågor
För att aktivera din TV Tjänst går du in på https://sappa.se/ (privatkund/sök adress/Aktivera tjänster)
Kundtjänst Sappa: 0774-444 744
Bredband
Öppen fiber med valfri bredbandsleverantör genom Global Connect
Boende på Ellös, Henån, Svanesund och Varekil
TV
Telia är vår leverantör
I hyran ingår Kanalpaket Lagom (ca 28 kanaler)
Sveriges populäraste kanaler kryddat med Eurosport, Discovery med flera, samt Filmbutiken.
Playtjänster ingår med innehåll som du kan se på när du vill.
Telia Play ingår. Om du har internet i din smartphone, surfplatta och dator kan du välja att - streama playtjänster när det passar dig.
Instruktion om hur du aktiverar Telia play
Telefon felanmälan/uppgradering: 90 200
Till dig som har ett Tvillingabonnemang.
Ett tvillingabonnemang är en tjänst som du som hyresgäst beställer av Telia. Tjänsten innebär att man kan se på flera TV-apparater samtidigt med en extra TV-box.
Har du frågor om Tvillingabonnemang kontakta Telia.
Ny hyresgäst ska aktivera Tv tjänsten och beställa ny box
För att tv-tjänsten ska fungera behöver du aktivera den och får då ut dina inloggningsuppgifter. Är du osäker om du gjort det, gå in på telia.se/mitt-telia. Kommer "Tv" upp under rubriken "Dina abonnemang" har du redan aktiverat din tjänst.
Beställ och aktivera dina kollektiva tjänster på telia.se/aktivera. Här beställer du även din nya Tv-box. Efter att du har aktiverat dina tjänster kommer den utrustning som du behöver skickas hem till dig.
Om du vill beställa boxen innan du flyttar in i din nya lägenhet kan den beställas till annan adress, 14 dagar innan du flyttar in i din nya lägenhet. Då riskerar du inte att vara utan TV de första dagarna.
Om du vill att boxen ska skickas till annan adress så måste du ringa Telia.Guide på hur du lägger in nya inloggningsuppgifter i tv-boxen finns på telia.se/tvkoder.
Tips och hjälp med inkoppling av tjänster finns på telia.se/komigang
Har du frågor om avtalet och tjänsterna som ingår i ditt boende så kontakta Telia på 020-20 20 70
Bredband
Orustbostäder erbjuder öppen fiber vilket innebär att du kan välja mellan olika bredbandsleverantörer
Boende på Ellös, Henån, Svanesund och Varekil beställer bredbandsleverantör genom bredbandswebben.se. Här kan du läsa om varje leverantör och se vilka tjänster som du kan beställa. Det går även bra att kontakta varje enskild leverantör direkt för beställning av tjänster.
Saknar du BankId?
När du har kontakt med Telia måste du legitimera dig, för din egen säkerhet.
Du kan legitimera dig på olika sätt:
- I Telia -butik med ditt ID-kort, Bank-ID, Mobilt BankID eller personlig kod
- I telefon med BankID, Mobilt BankID eller personlig kod
- På telia.se/mitt-telia eller i Mitt Telia-appen med BankID eller Mobilt BankID.
Det kan ta upp till en vecka att få den personliga koden varför det kan vara bra att beställa koden i förebyggande syfte.
För att beställa en personlig kod ringer du Telia på 020-202070 eller beställer via telia.se/id
När du flyttar från din lägenhet – skicka tillbaka boxen och säg upp dina tjänster
När du flyttar ut behöver du av-aktivera dina fibertjänster så att den som flyttar in på adressen kan aktivera tjänsterna i sitt namn. Kontakta Telia på 020-2020270. Telia hjälper dig att flytta med eller avsluta dina tjänster.
Tjänster, som du har aktiverat hos Telia - oavsett om det är en kostnadsfri tjänst ( t ex att du har aktiverat Play-tjänster som ingår i ditt TV paket) eller ett bredbandsabonnemang - ska sägas upp i samband med flytt.
Tjänster som inte sägs upp ligger kvar och blockerar för nästa hyresgäst. Men det kan också var så att nästa hyresgäst i vissa fall kan nyttja en betaltjänst (som att hyra film) som du har aktiverat men ej sagt upp i samband med flytt.
Efter beställd flytt eller avslut av tjänster kommer du att få en retursedel hemskickad för retur av utrustningen.
Har du en annan leverantör än Telia kontaktar du den leverantören.
Vid flytt inom Orustbostäders bestånd
Kontakta Telia på 020-2020270 och anmäl adressändring. Du ska ta med box och koder till din nya lägenhet.
Är du osäker - kontakta Telia 90 200