Gå till innehåll
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer
  • Hem
    • Sök
      • Avancerad sökning
    • Nyheter
      • Klimatet står högt upp på agendan
    • Webbplatskarta
    • Cookies
    • Webbplatsinformation
  • För boende
    • Regler och råd för ett trivsamt boende
    • Trygghets- och Trivselregler
    • Störningsärenden
    • Så startar du Grannsamverkan i ditt område
    • Huskurage
    • Skydda dig mot brand
    • Betala hyran
      • E-faktura privatpersoner
    • Så här fungerar det med el-avtal i din lägenhet.
    • TV och Bredband
    • Ladda elbil/laddhybrid
    • Permobil - parkering
    • Sortera dina sopor rätt
      • Sortering i soprummet
    • Uteplats- vad gäller
    • Eget underhåll av lägenheten
    • Husdjur
    • Skadedjur i hemmet
    • Andrahandsuthyrning
    • Inneboende
    • Lägenhetsbyte
    • Till dig som flyttar
      • Anmäl ny adress
    • Uppsägning vid dödsfall
  • Nyproduktion
    • Triangeln Svanesund (NY)
    • Åsavägen Henån
    • Kaprifolvägen Henån
    • Ravinvägen Ellös
  • Våra områden
    • Seniorboende/Trygghetsboende
    • Henån
      • Åvägen
      • Syrénvägen
      • Katarinas väg
      • Kaprifolvägen
      • Gamla Hasselvägen
      • Lindåsvägen
      • Nya Hasselvägen
      • Knutshöjden
      • Bagarevägen
      • Rosekasvägen
      • Åsavägen
      • Sjölyckan
    • Ellös
      • Ravinvägen
      • Hällavägen
      • Morlandavägen
      • Krappet & Hallonvägen
      • Edebacken
    • Svanesund
      • Skansvägen
      • Centrumhuset
      • Pilvägen
      • Konvaljvägen
      • Blåklinten
      • Älvkvarnsliden
      • Eklunden
      • Ekebovägen
      • Änghagevägen
      • Sördalsvägen
    • Varekil
      • Petras Väg
      • Bokvägen 4
      • Bokvägen
      • Åkebo
      • Ringserödsvägen
      • Furubacken
      • Fjordbacken
    • Stocken
      • Mors Eklund
      • Anders Falks väg
    • Hälleviksstrand
      • Börtas Väg
      • Dammevägen
    • Mollösund
      • Skolvägen
      • Margaretas Ränna
      • Léet
      • Torneviksvägen
    • Härmanö
      • Härmanövägen
  • Om oss
    • Klimatinitiativet
    • Kontakt
    • Våra värderingar
    • Styrelse
    • Ekonomi
    • Stiftelsen Orustbostäders Dataskyddspolicy
  • Sök ledigt
    • Hur söker man lägenhet?
    • Hur söker man bilplats?
    • Lediga lägenheter
    • Lediga bilplatser
    • Uthyrningspolicy
      • Riktlinjer för uthyrning
      • Om kreditupplysning
    • Statistik sökande
  • Upphandlingar
  • Mina sidor/Felanmälan
    • Hur söker man lägenhet?
    • Uppdatera din intresseanmälan
    • Registrera dig
    • Glömt lösenord
Orustbostader
  • Hem
  • För boende
  • Nyproduktion
  • Våra områden
  • Om oss
  • Sök ledigt
  • Upphandlingar
  • Mina sidor/Felanmälan
 
  • Sök
  • Nyheter
    • Klimatet står högt upp på agendan
  • Webbplatskarta
  • Cookies
  • Webbplatsinformation
  • Hem
  • Nyheter
  • Så skyddar du dig mot bedrägerier
 

Så skyddar du dig mot bedrägerier

Feltyp
Information
Den här webbplatsen behöver lagra så kallade kakor (cookies) på din dator för att fungera. De finns två typer av kakor, temporära och permanenta. De kakor som den här webbplatsen behöver är av temporär natur och rensas bort när du stänger din webbläsare. För att kunna lagra undan att du accepterar kakor måste webbplatsen dock skapa en permanent kaka för den här webbplatsen för att lagra att du accepterar användning av kakor även vid kommande besök hos oss. För att kunna använda webbplatsen behöver du acceptera att vi lagrar undan kakor på din dator.

Inget seriöst företag eller myndighet ber om koder eller bank-id via telefon eller vid hembesök. Här får du veta hur du känner igen ett bedrägeriförsök och hur du skyddar dig.

Falska hantverkare, konstiga sms eller telefonsamtal där ”banken” ber dig logga in med bank-id. Det finns många olika typer av bedrägerier, och bedragarna är skickliga på att manipulera oss till att ringa ett telefonnummer, klicka på en länk eller göra en investering som leder till att vi blir av med pengar.
– Det är lätt att bli lurad om man inte är försiktig. Det kan hända vem som helst, förklarar Monica Gynäs, kommunpolis, Södra Fyrbodal.

Polismyndigheten och banker jobbar med olika typer av insatser för att öka kunskapen om hur man kan skydda sig mot denna typ av brott. Bedragarna är dock experter på att hitta våra svaga punkter, och nya sätt att komma åt våra pengar.
– Bedragare vill ofta stressa dig att tro att något har blivit fel och måste rättas till direkt. Känns något konstigt ska du ta en paus. Lägg på luren, och dubbelkolla sedan om den information du fått stämmer genom att ringa tillbaka på ett nummer som du själv letat upp, förklarar Monica Gynäs.

Ett bedrägeri kan se ut på många olika sätt. Det kan handla om ett sms om en paketleverans du inte väntar på, ett mail om ett arv du inte visste att du hade, eller att någon ringer på dörren och utger sig för att vara hantverkare.
– De kan säga att de ska kontrollera något, som ventilationen eller elen. Har du inte själv beställt någon hantverkare, eller fått information från hyresvärden om att någon ska komma, ska du inte släppa in personen, säger Monica.

Ett annat knep som bedragarna ofta använder är att utge sig för att vara en nära släkting, eller hänvisa till någon du känner.
– Bara för att någon säger att de pratat med din son betyder det inte att det stämmer. Den typen av personuppgifter är lätta att ta reda på, förklarar Monica.
– Bedrägerierna är den organiserade brottslighetens främsta inkomstkälla. Så om du skaffar dig kunskap för att kunna skydda dig själv mot bedrägerier är du faktiskt också med och bekämpar den organiserade brottsligheten, tillägger hon.

Tipsa polisen!
På polisen.se kan du lämna anonyma tips om du ser eller hör något som kan hjälpa polisen att upptäcka, förebygga eller utreda brott.

 

Skydda dig mot telefonbedrägeri

  1. Lägg på luren. Om någon ringer och du blir osäker, lägg på luren eller be att få ringa tillbaka på ett nummer som du själv tar reda på.
  2. Logga inte in. Identifiera dig aldrig med bank-id och lämna aldrig ut några koder på uppmaning av någon annan.
  3. Lita inte på den som ringer. Bedragaren kan säga att du är på väg att förlora pengar eller att någon anhörig råkat illa ut.
  4. Om du blivit utsatt för bedrägeri. Kontakta din bank och ring 114 14 för att göra en polisanmälan.

Spärra din adress

Vem som helst kan i dag skriva sig på din adress utan att du får reda på det. Om du aktiverar Adresslåset hos Svensk Adressändring får du en varning om så sker. Skydda dig mot bedrägerier genom att spärra obehörig adressändring via skatteverkets e-tjänst. Då krävs e-legitimation för att ändra din adress.


 
 
  • Stiftelsen Orustbostäder
  • Skansvägen 4 A, Centrumhuset
  • 472 32 SVANESUND
  • Tel: 0304-799 400
  • E-post: info@orustbostader.se
Kontakta oss

Telefontider
Måndag - fredag: 10.00-12.00

Felanmälan
Logga in för felanmälan

Besökstider
Måndag 15-17.30
Övriga tider efter överenskommelse

Fastighetsjour/Störningsjour
OBS! Endast akuta fel utanför ordinarie telefontid.
Dygnet runt: 010- 470 57 40

Skadedjur:
Anticimex: 0752-45 10 00

Digital-tv:
Telia: 90 200
Sappa: 0774-46 60 60

Information
  • Om oss
  • Stiftelsen Orustbostäders Dataskyddspolicy
  • Cookies
  • Webbplatsinformation
  • Platskarta
  • Ordinarie sida
  • Copyright © 2025 Stiftelsen Orustbostäder. Med reservation för eventuella fel