
–Vi har ökat vår kundnöjdhet inom samtliga frågekategorier, vilket känns väldigt kul. Orustbostäder ligger på höga nivåer när det kommer till kundnöjdhet, konstaterar Elisabet Hedenbergh, projektansvarig på Orustbostäder.
Att Orustbostäders hyresgäster trivs med sitt boende är det ingen tvekan om, inte heller att det finns ett stort engagemang kring boendet. Hela 60 procent av hushållen valde att svara på enkäten, vilket är en mycket hög siffra i undersökningssammanhang. Ungefär hälften av alla svaranden har också engagerat sig och skrivit kommentarer och kommit med förslag till förbättringar, något som är mycket värdefullt.
–Syftet med undersökningen är att hitta förbättringsområden för att öka trivseln hos våra hyresgäster och vi är jättetacksamma för alla svar som vi fått in. Resultaten är nu genomgångna med respektive områdesansvarig och under 2020 kommer vi att vidta åtgärder där vi ser förbättringsområden säger Elisabet Hedenbergh.
Ps: Har du lämnat en felanmälan i kundundersökningen? Eftersom svaren är anonyma så vi vet inte vem du är, hör därför av dig igen.
Summering och planerade förbättringar
Standard/skötsel:
- Grönskötseln har förbättrats men tillgången på bänkar och bord kan bli bättre.
Kommentar: Vi kommer att se över antalet bänkar och bord. Liksom tidigare är man också välkommen att höra av sig med önskemål om man skulle vilja ha en bänk i anslutning till sitt hus.
- Städning av gemensamma ytor kan bli bättre, liksom städningen. tvättstugorna.
Kommentar: Vi kommer att handla upp ny entreprenör för städning 2020 och samtidigt öka frekvensen på städningen i tvättstugorna.
- Husets yttre skick kan förbättras. Lägenheternas standard får överlag högt betyg av hyresgästerna.
Kommentar: I höstas anställdes två servicesnickare som kommer att fortsätta jobba för att förbättra det yttre underhållet.
Trygghet:
- Den personliga tryggheten upplevs som hög och kontakten grannar emellan är god.
Kommentar: Det är viktigt att vi bibehåller de höga siffrorna. Vi fortsätter att sprida Grannsamverkan till fler områden under året. Vi kommer också att förstärka belysningen i vissa områden. Vi har fått flera goda förslag på ställen där belysningen kan bli bättre och vi kommer att jobba med att sätta upp belysning där det saknas.
Felanmälan och reparationer:
- Bemötande och kvalitet på utfört arbete ute i Orustbostäders områden får toppbetyg i undersökningen.
Kommentar: Det är jätteroligt att vår personal är så uppskattad. Nu jobbar vi på att komma ikapp med underhållet. Under 2020 har vi avsatt mer resurser i form av pengar och personal för att jobba vidare enligt underhållsplanen.
Trivsel:
- Generellt ger hyresgästerna höga betyg på trivsel, både i den egna lägenheten och i bostadsområdet. Många bor helt enkelt där de vill bo.
Kommentar: En stark lokalkännedom och nära kontakt med grannar skapar trygghet och trivsel.
Kontakt och bemötande:
- Tidningen Orustliv är uppskattad liksom bemötandet av personalen på kontoret.
Kommentar: Numera erbjuder vi fler kontaktvägar än telefon. Som hyresgäst kan du även nå oss via hemsidan och med inloggning via Bank-ID dygnet runt. Vi kommer att förbättra webbsidan ytterligare under året samt implementera e-faktura, något som efterlysts av många hyresgäster.
Här måste alla hjälpas åt
Det har också kommit synpunkter på saker som kan förbättra trivsel ytterligare, men där alla hyresgäster tillsammans måste hjälpas åt och ta ansvar. Det gäller bland annat:
- Lämna plats för gästerna och missbruka inte gästparkeringarna.
- Parkera på rätt plats, ställ inte bilen inne i bostadsområdena utanför p-platserna.
- Lämna tvättstugan ren och snygg efter avslutad tvättid.
- Håll ordning i soprummen, använd kärlen och släng bara sådant som soprummen är avsedda för.
|