Hej, Christina! Vad ska jag göra om jag får in skadedjur i lägenheten?
– Vi har avtal med Anticimex, så misstänker du att du har fått in skadedjur i lägenheten ska du ringa till dem och göra en felanmälan. Det kan till exempel handla om ohyra i form av gnagare, vägglöss, kackerlackor, silverfiskar eller störande måsar på taken. Oavsett vilket skadedjur det gäller, är det viktigt att spridningen stoppas så snart som möjligt. Vid sanering och efterbehandling är det också viktigt att du som hyresgäst följer alla instruktioner, så att skadedjuren inte kommer tillbaka.
Vilket underhåll krävs för att min brandvarnare ska fungera?
– Att du byter batterier en gång om året och även rengör den från damm och andra partiklar i samma veva. Det är också viktigt att kontrollera att brandvarnaren fungerar med jämna mellanrum genom att trycka in testknappen några sekunder. Om du saknar en brandvarnare, eller om du upptäcker att den inte fungerar, är det jätteviktigt att du hör av dig till oss, så att vi kan installera en. Det gör vi kostnadsfritt, men kom ihåg att det är du som hyresgäst som ansvarar för både kontroll och eventuell felanmälan.
Vad kan man få för stöd i hemmet som senior?
– Om du är 68 år eller äldre, erbjuder Orust kommun hjälp med enklare vardagssysslor som kräver stege eller stol, för att förebygga fallolyckor och öka tryggheten i hemmet. Det kan till exempel vara att sätta upp gardiner, byta lampor eller proppar. Fixartjänst för seniorer vänder sig i första hand till dig som har hemtjänst, men i mån av tid kan även andra få hjälp. Tjänsten är gratis, men du betalar själv för det material som behövs.
Här hittar du mer information:
Skadedjur i hemmet
Felanmälan Anticimex: 0752-451000
Under Mitt boende hittar du även en broschyr med information om de vanligaste skadedjuren och vad du ska tänka på för att undvika oönskat besök.
Fixartjänst för seniorer
Boka fixartjänst: 0304-33 44 04
Telefontid: måndag–fredag kl. 09.00–14.00