Gå till innehåll
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. Genom att fortsätta använda webbplatsen godkänner du detta. Läs mer
Orustbostader
  • Hem
  • För boende
  • Nyproduktion
  • Våra områden
  • Om oss
  • Sök ledigt
  • Upphandlingar
  • Mina sidor/Felanmälan
 
  • Sök
  • Nyheter
    • Klimatet står högt upp på agendan
  • Webbplatskarta
  • Cookies
  • Webbplatsinformation
  • Hem
  • Nyheter
  • Så håller vi rent i tvättstugen
 

Så håller vi rent i tvättstugen

Feltyp
Information
Den här webbplatsen behöver lagra så kallade kakor (cookies) på din dator för att fungera. De finns två typer av kakor, temporära och permanenta. De kakor som den här webbplatsen behöver är av temporär natur och rensas bort när du stänger din webbläsare. För att kunna lagra undan att du accepterar kakor måste webbplatsen dock skapa en permanent kaka för den här webbplatsen för att lagra att du accepterar användning av kakor även vid kommande besök hos oss. För att kunna använda webbplatsen behöver du acceptera att vi lagrar undan kakor på din dator.

I ett hyreshus spenderar boende många timmar i tvättstugan. Christina Härström är förvaltningsassistent, här delar hon med sig om tvättstugans trivselregler.

Vem ansvarar för städningen av tvättstugan?

–Du som hyresgäst ansvarar för städningen efter att du använt tvättstugan. Det innebär att du ska sopa och våttorka golven. Rengöra filter i torktumlaren och se till att tvättmedelsfacken är rena. Du ska också torka ur torkskåpet och torka av alla bänkar.

Tänk på att alltid lämna tvättstugan i det skick du vill finna den i. Orustbostäder tillhandahåller den utrustning som krävs och står för storstädning två gånger om året.

 

Hur fungerar det med bokning av tvättid och hur lång är den?

–Du bokar din tvättid med hjälp av tvättlåset på tavlan. Tvättiden varierar beroende på var du bor. Ambitionen är att du ska hinna tvätta och torka din tvätt under din tvätttid, därför är det inte tillåtet att använda torktumlare eller torkrum efter avsatt tid.

 

Hur fungerar det med felanmälan av tvättmaskiner?

–Tvättmaskinerna går ofta 12–15 timmar om dagen och servar många hushåll. Om en maskin inte fungerar är det viktigt med en snabb felanmälan till oss så att vi kan se till maskinen repareras eller byts ut.

Sätt gärna en lapp på maskinen som du felanmält, då vet dina grannar att reparationen är på gång.

 

Trivseltips för tvättstugan

  1. Rökning är inte är tillåtet i gemensamma utrymmen, däribland tvättstugan.
  2. Använd tvättpåse när du tvättar bh med bygel. Byglarna kan annars lossna och fastna i maskinen.
  3. Färga inte kläder i tvättmaskinerna. Färg kan bli kvar och förstöra andra hyresgästers tvätt.
  4. Om alla hyresgäster tänker på detta får du och dina grannar en trevlig tvättstund.

 
 
  • Stiftelsen Orustbostäder
  • Skansvägen 4 A, Centrumhuset
  • 472 32 SVANESUND
  • Tel: 0304-799 400
  • E-post: info@orustbostader.se
Kontakta oss

Telefontider
Måndag - fredag: 10.00-12.00

Felanmälan
Logga in för felanmälan

Besökstider
Måndag 15-17.30
Övriga tider efter överenskommelse

Fastighetsjour/Störningsjour
OBS! Endast akuta fel utanför ordinarie telefontid.
Dygnet runt: 010- 470 57 40

Skadedjur:
Anticimex: 0752-45 10 00

Digital-tv:
Telia: 90 200
Sappa: 0774-46 60 60

Information
  • Om oss
  • Stiftelsen Orustbostäders Dataskyddspolicy
  • Cookies
  • Webbplatsinformation
  • Platskarta
  • Responsiv sida
  • Copyright © 2025 Stiftelsen Orustbostäder. Med reservation för eventuella fel