Under hösten har vi uppgraderat tv-tittandet för alla våra hyresgäster. Vårt gamla analoga system drabbades ofta av driftproblem och önskemålet bland våra boende har länge varit att gå över till digital-tv. Efter att ha tittat på olika alternativ bestämde vi oss till slut för Telia och Boxer som erbjuder god täckning, ett generöst kanalutbud och möjlighet att titta på film, serier och nyheter på fler enheter än bara tv:n.
– I slutet på 2016 kommer alla våra hyresgäster att ha fått ny modern utrustning i form av en router och/eller en digitalbox. Vi har också passat på att bygga ut fastighetsnätet i varje lägenhet så att du som hyresgäst nu slipper dra tv-sladden från hallen till tv-rummet. Tack vare att vi anslutit oss till fiber har nu de flesta dessutom fått trådlöst wi-fi i sina lägenheter, säger Martin Hellgren, ekonomichef på Orustbostäder.
Fördelarna med digital-tv är många. Leveransen blir mycket säkrare, bilden bättre, utbudet av kanaler större och likaså friheten att kolla på tv när och hur man vill.
Majoriteten av våra hyresgäster har fått Telias ”kanalpaket Lagom” vilket innebär 31 olika kanaler och 19 olika playtjänster. Den som vill har även möjlighet att till ett subventionerat pris uppgradera till ”kanalpaket Stor” som ger 67 kanaler och 47 playtjänster.
– På västra Orust har Telia inga fiberkablar, därför får dessa hyresgäster istället ett kanalpaket som kallas för Flex8 från Boxer. Det är fortfarande digital-tv och utöver grundutbudet som alltid ingår väljer du åtta extra kanaler. Dessa har du möjlighet att byta ut en gång i månaden, eller att uppgradera till kanalpaketet Flex16. Från Orustbostäders håll bevakar vi kontinuerligt de lokala fiberbolagens arbete och planer på utbyggnad.
Samtliga hyresgäster har nu möjlighet att hyra filmer, skapa egna konton och själv välja om man vill titta via sin tv, smartphone, dator eller surfplatta. Ordinarie pris för Telias kanalpaket Lagom är 279 kronor per månad men Orustbostäders hyresgäster betalar bara 40 kronor för tjänsten. Summan läggs automatiskt på din hyresavi.
– Den största förändringen för dig som hyresgäst är, förutom det större kanalutbudet, att du startar din tv på ett nytt sätt. Det blir en ny rutin för en del hyresgäster, men samtidigt en standardhöjning i hela vårt bostadsbestånd, säger Martin Hellgren.
Felanmälan eller uppgradering Telia
Ring 90 200 (vardagar 8-21 och helger 9-20) eller besök www.telia.se/tv
Felanmälan eller uppgradering Boxer
Ring 0771‐73 74 75 (vardagar 8-21 och helger 9-20) eller besök www.boxer.se